2013-02-06

Hedersvåld

Hedersvåld är ett avskyvärt ord , men något som vi måste förhålla oss till. Tyvärr ligger idag  ett tungt ansvar på få personer när någon ( ofta en flicka) utsätts för våld av dem som hon håller mest kär. Familjen, släkten , tryggheten förbyts i ett slag till några att vara rädd för , smyga för och kanske till och med vara rädd för, livrädd.
Ofta är det skolsköterskan eller andra i skolan , vänner eller lärare som först anar vad som står på.
Ansvaret blir alltså väldigt tungt att bära och det är inte så självklart att veta hur man ska tackla frågorna. Som politiker har vi ansvar för skolungdomarna. Vi tittar nu över hur vi bättre kan samverka utifrån olika roller.

Besöksnäringen

I Sverige sysselsätter besöksnäringen 165.000 heltidstjänster och omsättningen ligger på 500 miljarder i Sverige  Det nationella målet är att fördubbla inkomsterna från näringen till år 2020, ett högt mål men inget som är omöjligt att uppnå. I vår del av Sverige har vi beslutat oss för att ta ett grepp att jobba samman mellan våra städer Linköping och Norrköping där också övriga östgötakommuner är med i samarbetet. Vi tror att tillsammans kan vi nå flera än var och en för sig.
Nu kommer jag från ett Ledarforum med besöksnäringens främsta företrädare där en av talarna, Garry White VD för European Cities Marketing,  lät förstå att det egentligen inte är en region som attraherar en resenär utan varje resmåls egen unika profil. Och i dag är det städer som drar resenärer, stadsbor reser till andra städer.

Nu återstår alltså frågor om vilken väg vi ska ta framöver
Kan vi fortsätta jobba på vår tes eller måste vi lägga om kursen?
Linköping har , tror jag, ändå stora möjligheter att ge turister mycket mervärde genom att vi jobbar tillsammans med Norrköping och andra östgötakommuner . Vi ska göra "paket" av de stora attraktioner som vi har i länet. Exempelvis vårt Flygvapenmuseum och Kolmården, Gamla Linköping och Visualiseringscenter i Norrköping osv. Sen är det förstås en utmaning att få alla inom turistnäringen att hänga på ,erbjuda hotellrum, eller annat boende och god mat och inte minst måste infrastrukturen vara funktionell och kollektivtrafiken inte minst. Den typen av värdskap som behövs är inte alldeles självklar, den måste vi jobba på.
Taxi ska vi inte glömmas bort, taxi är ofta den första personliga kontakt som en resenär får.
Jag ser gärna att en diskussion kommer till med taxinäringen om vilken roll som taxi egentligen har, där finns en fantastisk chans att sälja in mer än själva resan.
Sen är det säkert så att varje stad måste förnya sig hela tiden. Att Linköping nu får en "attraktion" som Plantagon kan absolut inte vara fel utan förstärker bara det som kan anses unikt.



Bloggarkiv