2012-02-07

Semantik och Våld

Andreas Norlén och Ewa Thalén har skrivit en rapport från ett projekt Moderaterna har haft för att utveckla politiken när det gäller mäns våld mot kvinnor och annat våld i nära relationer.
Jag har inte hunnit läsa hela rapporten utan skrev alldeles nyss ut , jag ser vid en snabb titt att de båda hittat en mängd bra förbättringsåtgärder och har många kloka förslag, det ska bli intressant att läsa den. En sak ser jag i inledningen som jag gärna vill kommentera och det är resonemanget om hur man vill benämna våldet. 
Författarna tycker att "relationsvåld" som begrepp är det allra bästa att använda eftersom att våld förekommer även av kvinnor mot män och även i homosexuella relationer. Jag håller inte med, man riskerar att inte se det verkliga dominerande problemet. Varför ska inte vi se det som  problemet i stort handlar om? Varför ska de kvinnor som får sätta livet till inte ses som de offer de varit för en mans våld.
Jag tycker ingången är bra, rapportens rubrik bör stå kvar så att man verkligen förstår vari det stora problemet ligger.
Sedan ser jag att de konkreta förslagen i rapporten, vid en snabb överblick, verkar vara väldigt genomtänkta och angelägna. Så jag ber, dribbla inte bort fokus, semantiken är viktig.    
http://www.moderat.se/web/Rapport_om_vald_i_nara_relationer.aspxhttp://www.moderat.se/web/Rapport_om_vald_i_nara_relationer.aspx

Inga kommentarer:

Bloggarkiv