2010-11-24

Thailand, Brasilien och Indien

Thailand, Brailien och Indien är tre länder som stått beredda att besluta om köp av JAS Gripen. Äntligen släppte vår undran beträffande Thailand. Om det var den tänkta kvoten som thailändarna nu vill köpa vet jag inte, men det känns i alla fall bra för Linköping att beslutet kom.
Ikväll träffar jag flera företrädare för Brasilien som just nu besöker Saab.
Indien är också intresserat och jag hoppas att Indiens nye ambassadör i Sverige har samma inställning som sin företrädare till att köpa av Sverige.

Cykelfrågan

Vid gårdagens presskonferens inför kommunstyrelsemötet blev cykeln den hetaste potatisen. Det handlade om att kommunens 25-åringar, dvs de som jobbat i 25 år inom kommunen, nu ska få välja även på en cykel när de ska välja gåva för sina många år med kommunen som arbetsgivare.
Beslutet är ett resultat av en motion från miljöpartiet, en bra och relevant motion i dagens tidevarv. För visst vill väl en arbetsgivare ha friska medarbetare och cykeln har i alla tider varit en god hjälp till en bra hälsa.
Visst kommer man även i fortsättningen kunna välja klocka, slipsnål och även på andra gåvor det kommer vi inte ändra på.
Men jag är glad att kunna vara med och förändra synen på vad som är mest beständigt, i alla fall svänga synen något åt ett annat håll än det som idag är det traditionella.  
När inga cyklar fanns och man bara hade hästar eller åsnor som fortskaffningsmedel fanns sådana här anordningar på husen runt medelhavet för att binda djuret vid.
  

2010-11-22

Taxi

Efter begäran av det geografiska utskottet i Innerstaden gjordes en förändring av den lokala ordningsstadgan.
Anledningen till  förändringen var att man ville få bort taxitrafiken på Ågatan under nattetid då den störde på flera sätt. I samband med den åtgärden gjordes också ett tillägg av belysning som inte funnits förut på Ågatan. Den delen av förändringen verkar ha fungerat bra och fått den effekt som önskats.
Den andra delen som berörde taxitrafiken vid Stora Toget hade till syfte att låta kollektivtrafiken kunna passera på ett bra sätt och inte blockeras av trängande taxibilar. Flytten av taxi skedde till Apotekaretgatan och till Kungsgatan. Speciellt bra tycker jag det är att taxi nu kan stanna nedanför Domkyrkan och att parken inte är så mörk och obefolkad som tidigare. Kungsgateeffekten har jag inte samma bild av eller kanske inte en så bra bild.
Nu är frågan om svarttaxi helt tagit över taxitrafiken? Nej det tror jag inte, men jag tror det finns problem att lösa och som alltid ser man inte effekterna förrän efter en tid. Ordningsstadgan kan ändras så att det bättre passar förutsättningara i dagsläget.
En ännu större fråga är förstås varför det finns så många svarttaxi? Ett av svaren är förstås att skatten på den här typen av tjänster borde sänkas. Ett annat svar är att förmodligen har inte tillräckligt gjorts från skattemyndigehtens sida för att beivra fenomet.
 

Bloggarkiv