2012-03-20

Kvalitet inom Äldrevården

Just nu pågår en intensiv debatt om Äldrevården och för övrigt även om andra nämnders arbete som syftar till att ge en bra tillgång till vård och omsorg.
Frågorna från de äldre, från omsorgstagarna och deras anhöriga gäller kvaltietsaspekterna. Äldrenämnden och Omsorgsnämnden står alltså inför att ta tag i förtroendefrågorna på ett tydligt sätt.
Vi politiker diskuterar nu hur en organisation kan se ut som dels tar tillvara medborgarnas krav på att få valuta för pengarna= skatten, dels ger en trygg och kvaltietsbaserad omsorg. Något som alla har rätt att kräva. Vi politiker är ju de som ska beställa, bevaka och utvärdera det som utföraren av omsorgerna lovat att göra.
I dagens tidning, Corren, kan jag läsa att den konsult som anlitats,Sven Lusensky, ser att flera äldreboende inte lever upp till de krav som ställts på dem.
Det är bra att vi får en genomgång av en utomstående, även vi som inte sitter i någon av nämnderna får nu tillgång till materialet, själv har jag inte fått det ännu, men ser fram mot läsningen. Som ansvarigt kommunalråd för demokratifrågor kan jag nu få en bra inblick, en inblick utöver den bild som våra revisorer för all del redan givit. Men det är förstås bra med en" second opinion" och som kommer utifrån.

Hur ska vi nu gå vidare och säkra kvaliteten? Jag ser ingen annan lösning än att vi utifrån en kvalitetsenhet/kontor tar frågorna framåt. Det ska alltså vara en tydlig företrädare för medborgarnas krav och en transparent aktör som är "oväldig" och har stor integritet.

 Som exempel har jag tittat på en annan kommun i Sverige. I Vara kommun har man anställt en kvalitetschef som lyder och rapporterar till kommundirektören, kommunstyrelsen men också rapporterar till berörda nämnder och förvaltningar. Efter ett telefonsamtal med Vara kommuns kvalitetschef kan jag konstatera att modellen verkar fungera och att genomlysningen av organsiationen har försökt ta tillvara medborgarperspektivet.

För det är medborgarnas ögon och öron vi som är poliitker ska vara, inte kramare av gamla modeller som när de avslöjas bära brister fortsätta hålla stenhårt i.
Vi har nu chansen att verkligen sätta fotavtryck inför framtiden, men det krävs att kvaltitetsfrågorna får hållas självständiga och att de ska syfta till att förbättra verksamheterna, stärka beställarnas kompetens och utveckla de som möter vårdtagarna/omsorgstagarna men också metoderna.

Sedan är det så att Linköpings kommun och andra kommuner i länet också står inför en stor reform som innebär att kommunerna ska ta över Hemsjukvården från landstinget. Idag utför kommunen hemtjänst,  men får också ta ansvar för hemsjukvården från 1 januari 2014. Inför den reformen gäller det att hålla" tungan rätt i munnen" och ta beslut som också borgar för en stark stabil kvalitetessyn och som orkar med den nya ansträngningen. 

Bloggarkiv