2010-07-02

Moms och restaurang

Härom dagen stötte jag på en god vän och restaurangägare som först av allt berättade att han var glad över opinionsmätningarnas resultat den sista tiden. Äntligen har alliansen ett övertag och så även lokalt i Linköping!

"Men, sa han, ni måste göra något åt momsen. Den tar allt för mig, jag kan inte anställa så många jag vill och jag måste jobba dygnet runt.
Jag vet att du inte kan göra något lokalt men du måst påverka".

Roligt för mig att då kunna berätta för honom att regeringen nu tillsatt en utredning som tar fasta på EU:s regelverk att kunna sänka momsen för vissa tjänster. Restaurangnäringen är ju en mycket en personalintensiv bransch som sysselsätter många unga och människor från utlandet.
En sänkning av restaurangmomsen skulle förstås ge förutsättningar att stimulera en ökad tillväxt, samt fler och växande företag.En annan följd blir också att bidra till minskad ungdomsarbetslöshet och bättre integration. Redan i januari 2011 skulle en sådan reform kunna träda i kraft.
Vill du läsa mer om moderaternas eget upprop för fler företag och företagande , gå in på www.flerjobb.se
Att min vän kan se fram mot en ljusnande situationen tror jag mycket på och det så roligt att hans nödrop har lyssnats på. Regeringen har sett problemen och tar nu tag i saken.
Lokalt i Linköping ska vi göra allt för att stötta honom med enkla bra spelregler för övrigt.

2010-06-29

Belgien, nytt ordförandeland i EU

Nu byter EU ordförandeland,det sker den 1 juli.

Ordförandelandet leder arbetet i rådet och ansvarar för att driva EU:s utveckling framåt i viktiga frågor. Ordförandelandet tar fram datum och dagordningar för samt sitter ordförande på rådets möten på alla nivåer.
Ordförandelandet har den viktiga uppgiften att medla fram kompromisser mellan medlemsstaterna. Ordförandelandet ska vara opartiskt och agera i alla medlemsländers intresse.
Ordförandelandet representerar rådet gentemot de andra EU-institutionerna.
Sverige var ordförande under våren 2001 och hösten 2009. Turordningen fram till och med 2015 ser ut så här:

2010 - Spanien, Belgien
2011 - Ungern, Polen
2012 - Danmark, Cypern
2013 - Irland, Litauen
2014 - Grekland, Italien
2015 - Lettland, Luxemburg

5 G eller mer

Idag har jag fått medfölja på en Gripenflygning över den östgötska skärgården, det blev en hisnande upplevelse,
Det är inte som att starta med ett trafikflygplan, accelerationen känns betydligt mer och trycket kommer direkt. Jag fick svälja och utjämna ganska ofta.
Vi steg så småningom upp till högre höjder. G-drakten smiter åt rejält och trycket runt magen är väldigt. väldigt kraftigt. Bra magmuskler rekommenderas!
Sedan flög vi överljudsfart 1,1 MAC ungefär. Det märktes inte så mycket, det vara bara när man kunde se Gripens skugga på marken ( när vi flög på lägre höjd) som det gick att förstå hastigheten.
Vädret var till fördel idag och både Gotland och Öland syntes fint. Efter flygturen blev jag "dubbad" till att vara en av Gripenorden. En kul sak som jag inte räknade med att bli.
Tack till Anders som rattade Gripen och och tack till Ola som bjöd in mig, tack till Jakob som klädde på mig allt rätt samt förklarade så bra!

Brasilien

Det gick inte att blogga via min telefon, den tappade allt och hittade inte ens internet överhuvudtaget. Hur som helst gick resan fint men det är väldigt långt till Brasilien. Det tar nästan 12 timmar från Amsterdam till Sao Paulo. Vi skrev allra först under ett "Letter of Intent", en avsiktsförklaring att arbeta vidare med att undersöka vilka gemensamma projekt vi kan driva mellan Linköpings Kommun och Sao Paulo Do Bernardo.
Områden som vi ska jobba samman kring kan vara näringsliv, utbildning, hälso och sjukvård och miljöteknik.
Överenskommelsen skrevs under av Borgmästare Luis Marinho och mig, till toner av både den brailianska nationalsången och den svenska nationalsången.
Numera skriver vi gärna sådana överenskommelser och beskriver också hur projekten kan drivas, en tydlig början och ett tydligt slut.
Vi besökte sedan Scanias verksamhet i Sao Paulo do Bernardo. Brasilien har en enorm inre marknad och det har också betytt att Scanias försäljning i Sydamerika inte har påverkats nämvärt utan rentav ökat under föregående år.
Efter det var det dags för mig och borgmästare Marinho att bege oss till en helikopterplatta, vilken låg inom Wolkswagens industriområde.
Borgmästaren liksom president Lula startade sin yrkesverksamma tid inom bilbranschen och WW var alltså Marinhos första och enda jobb.
Vi flög helikopter över staden och kikade på en vattentäkt som var ytterst förorenad och som man ville rena. Kanske kan Tekniska Verken komma med råd här?Kåkstäderna som ligger tätt i Sao Paulo och även i Sao Bernardo har ingen som helst avloppsrening, inte heller någon annan sophantering mer än de sopletare som huserar där.
Det gäller alltså att riva kåkstäderna och bygga nytt , vilket också Marinho gör på 11 ställen i staden.
Ett besök på en vårdcentral i ett av de allra fattigaste och mest kriminaliserade områden blev väldigt intressant, Tore Vickström,professor från katastrofmedicin här i Linköping ställde förstås de rätta frågorna och kommer jobba vidare på akutsjukvårdsfrågorna med läkarna i Brasilien.
När det gäller flygaffärerna med Brasilien så har president Lula yttersta ordet, men vi kände ett starkt stöd från såväl lokalbefolkningen som från borgmästaren,de vill alla ha Gripen, inte JSF eller Rafael.

Bloggarkiv