2010-06-29

5 G eller mer

Idag har jag fått medfölja på en Gripenflygning över den östgötska skärgården, det blev en hisnande upplevelse,
Det är inte som att starta med ett trafikflygplan, accelerationen känns betydligt mer och trycket kommer direkt. Jag fick svälja och utjämna ganska ofta.
Vi steg så småningom upp till högre höjder. G-drakten smiter åt rejält och trycket runt magen är väldigt. väldigt kraftigt. Bra magmuskler rekommenderas!
Sedan flög vi överljudsfart 1,1 MAC ungefär. Det märktes inte så mycket, det vara bara när man kunde se Gripens skugga på marken ( när vi flög på lägre höjd) som det gick att förstå hastigheten.
Vädret var till fördel idag och både Gotland och Öland syntes fint. Efter flygturen blev jag "dubbad" till att vara en av Gripenorden. En kul sak som jag inte räknade med att bli.
Tack till Anders som rattade Gripen och och tack till Ola som bjöd in mig, tack till Jakob som klädde på mig allt rätt samt förklarade så bra!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv