2010-07-02

Moms och restaurang

Härom dagen stötte jag på en god vän och restaurangägare som först av allt berättade att han var glad över opinionsmätningarnas resultat den sista tiden. Äntligen har alliansen ett övertag och så även lokalt i Linköping!

"Men, sa han, ni måste göra något åt momsen. Den tar allt för mig, jag kan inte anställa så många jag vill och jag måste jobba dygnet runt.
Jag vet att du inte kan göra något lokalt men du måst påverka".

Roligt för mig att då kunna berätta för honom att regeringen nu tillsatt en utredning som tar fasta på EU:s regelverk att kunna sänka momsen för vissa tjänster. Restaurangnäringen är ju en mycket en personalintensiv bransch som sysselsätter många unga och människor från utlandet.
En sänkning av restaurangmomsen skulle förstås ge förutsättningar att stimulera en ökad tillväxt, samt fler och växande företag.En annan följd blir också att bidra till minskad ungdomsarbetslöshet och bättre integration. Redan i januari 2011 skulle en sådan reform kunna träda i kraft.
Vill du läsa mer om moderaternas eget upprop för fler företag och företagande , gå in på www.flerjobb.se
Att min vän kan se fram mot en ljusnande situationen tror jag mycket på och det så roligt att hans nödrop har lyssnats på. Regeringen har sett problemen och tar nu tag i saken.
Lokalt i Linköping ska vi göra allt för att stötta honom med enkla bra spelregler för övrigt.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv