2008-02-08

I morse - Östgötasamlingen - Årets Linköpingsbo - Case Swedish Open Squash - Affären

I morse sjöng koltrasten när jag hämtade tidningen fast det var alldeles mörkt. Det finns stort hopp om våren och dess ankomst! Kastade nyss ut en del julblommor, visst är det mysigt med att köpa tulpaner istället.



Besökte ännu en gång biblioteket och fick en visning av vår fina östgötasamling, stiftsbibliotekets samlingar m.m. Mathias von Wachenfeldt är vår kunnige bibliotikare som gärna visar allt vad vårt bibliotek har i bokskatter. Hur ska vi lyfta fram Linköping bland alla dessa samlingar?

Mathias har en del ideer om hur man kan göra biblioteket än mer intressant för Linköpingsborna och besökare. Det tål att tänka på........



Idag besökte jag till Årets Linköpingsbo, Birgitta Andersson, som bor en bit utanför stan. Överlämnade ett vackert glasfat som gåva från Linköpings Kommun. Hon bjöd på kaffe och hade förstås bakat en massa goda kakor och saffransbröd. Jag fick också höra om hennes arbete och hur hon lockar fram ord , rörelser och blickar hos människor som är dementa. Tyvärr är det få som arbetar som Birgitta med musik som hjälpmedel. Hela äldrenämnden borde möta henne för att få höra samma saker som jag fick.



Case Swedish Open Squash startar idag i Sporthallen. Jag hann inte riktigt med som jag tänkt mig, blev fast hos Årets Linköpingsbo istället. Birgitta Ståhl-Öckinger vicer ordf i fullmäktige tog över och hälsade spelarna välkomna. Fredrik Johnson gör ett storartat arbete som kan locka en så stor tävling till Linköping. Kanske kan han vinna priset nästa år som den Linköpingsbo vi då vill hylla.



Det var som vanligt trångt ikväll i "min matvaruaffär" , det är det alltid på fredagskvällar. Kul trots allt att handla och trängs, då man träffar många bekanta och får prata lite om både det ena och andra.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv