2008-09-04

Kalasmottagningen

Igår när jag skulle in på Cloetta Center för att hälsa alla studenter välkomna till våra båda städer Linköping och Norrköping, hade jag inget annat sätt att legitimera mig än att visa upp borgmästarkedjan som jag hängt runt nacken. Borgmästarkedjan är en symbol för Linköping som även alla studenter i de spärrar jag tog mig genom verkade acceptera.
Tror jag ska använda den mer än hittills.
Norrköpings ordförande i fullmäktige kallar sig borgmästare när hon framträder i officiella sammanhang. Faktum är dock att det inte är så många städer i Sverige som har titeln i sitt reglemente. Norrköping har det inte, men det har alltså vi i Linköping sedan 1994. Kalsmottagningen blev som vanligt en succé, den är ett påhitt av Universitetets anvarige för externa relationer, Holberg.
Måste kännas trevligt för studenterna att få ett varmt mottagande av både kårer, universitetsledning och kommun när man är många mil hemifrån och har kastat loss från tryggheten. Det är hur somhelst min förhoppning att studenterna ska trivas här i Linköping och Norrköping.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv