2008-12-24

God Jul Linköping och Påven

God Jul alla Linköpingsbor, hoppas att er julafton är skön och lugn eller trevlig och rolig. Många har nog nu precis avnjutit all julmaten och en god kopp kaffe. Barnen ska stoppas i säng och julnatten smyger sig på. Om några timmar ska jag till Stora Torget för att lysa julfrid.
En tradition som borgmästaren genomför varje julaftonsnatt sedan några år tillbaka.
Jag vill önska alla Linköpingsbor och de gäster vi har på besök i vår kommun och stad en God Jul och påkalla julfrid.
Förr innebar det att man, om man begick brott, fick plikta med större bötesbelopp än under annan tid på året. http://sv.wikipedia.org/wiki/Julfrid
Ibland far man tillbaka i tiden i tidsmaskin i ett huj.
Det hände igår när Påven uttalade sig om homosexuella som ett av de stora problem vi har att lösa jämte klimatfrågan. Att kastas flera hundra år tillbaka är den enda effekt ett sådant uttalande får. Påven borde se sig omkring i världen, inhämta de strömningar och all den kamp som pågår för att få ett jämlikt samhälle oavsett kön, etnicitet, hudfärg, sexuell läggning och allt annat som kan uppfattas som ickenorm.
Jag blev tyngd och ledsen över att han som har så stor makt väljer att lyfta fram allt jämlikhetsarbete som något som måste tas itu med. Jag blir också bekymrad av att ett sådant uttalande kan skvätta på hela kyrkan. Jag vet ju hur många fina medlemmar och företrädare som finns i kyrkan och som inte alls delar påvens inriktning. Vi för ingen utrikespolitik i Linköping det vill jag understryka och mitt meddelande här riktar sig främst till Linköpings innevånare;
I Linköping kommer vi inte att delta i Påvens arbete att lösa frågan om homosexuella som ett världshot utan arbeta för ett fortsatt gott samhälle för alla, ett jämlikt sådant oavsett vilken sexuell läggning man än må ha.
Ännu en gång God Jul till ALLA, även till Påven!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv