2010-10-23

Medias inverkan samt bevakning och Bittes fråga

Idag skriver Correns chefredaktör att tidningen inte gärna bevakar vad föreningar och partier gör och genomför för aktiviteter. Chefredaktör Sigvardsson menar att det åligger föreningarna själva att ansvar för spridning.
Jag håller inte med, vårt svenska samhälle består av ett rutnät av olika intressenter.
Att media då speglar vad som händer inom kommunens sfär eller på nationell beslutsnivå är inget att höja på ögonbrynet åt. På de presskonferense som kommunen håller kommer ofta en eller flera journalister trots det relativt smala utbud av tidningar och tv- radiokanaler som finns i Östergötland.
Samhället består dock till stor del också av föreningslivet, till mycket stor del. Det är en svensk tradition som delvis är i förändring men som trots tidens tand binder samman oss i osynliga band.
Idrottsföreningar, studieförbund och pensionärsorganisationer m.fl. betyder oerhört mycket för ett livaktigt och vitalt Östergötland.
Ibland slås jag  av att det är så ensidig rapportering, och ofta kan jag läsa samma artiklar både i Svenska Dagbladet som jag sedan återfinner i Corren, TT har då varit framme. Det är säkert inget anmärkningsvärt men lokala bilder av vår samtid borde kunna få spela en större roll.
Angelägna arrangemang för en förening borde också kunna skildras i en så stor tidning som Corren eftersom att det säkert kan intressera flera än just medlemmarna.
Utöver det dristar jag mig till att påstå att Corren skulle bli intressantare att läsa om både de nu nämnda lokalt efterfrågade artiklarna men även och den internationella bevakningen fick större utrymme i tidningen.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv