2010-11-16

I varje gathörn och i gränder

I varje gathörn och i varje gränd står en man här i HongKong som försöker locka in mig till att köpa , klocka , väska eller något annat. I Guangzhou följde jag en gång med en sådan försäljare och fick gå in bakom ett draperi som var uppsatt bakom ett "ståbord" som var dukat med tekoppar och olika tesorter.
Bakom draperiet fanns en väldigt smal trappa som ledde upp till en våning som var fullproppad med kostymer, väskor, klockor m.m. Min dotter vill gärna ha en väska som jag förstås letade efter, men den fanns inte att köpa där. 
Enligt Generalkonsul Lars Danielsson (generalkonsul i Hong Kong och Macau) som jag träffade igår finns parallella industrier som gör kopior av de kända märkena och som förstås säljer bra. Ryktet som säger att man jobbar extra i inustrierna på kvällar är enligt Danielsson inte sant utan det handlar alltså om kopiering i dagsljus. Och inte undra på det, jag har sett handväskor som jag inte trodde kunde kosta så mycket som de gör. Jag såg en för 42.000 kronor!! Då är det inte underligt att folk gärna köper kopior om de nu är fint gjorda.
Men det är ganska besvärande att varje tionde meter bli stoppad av en envis man som till varje pris vill få sina saker sålda.
Det finns mellanklassaffärer som jag hellre då går till för att handla. Här liksom i många andra städer finns alltså prisklasser som känns mera som "normala" och varken så exklusivt eller så skumt.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv