2010-12-10

Nobelpriset och Nobeldagen

Just nu pågår Nobeldagens prisutdelning på TV.
Igår fick ju Berzeliusskolans elever motta pris för sin forskning.
Här är mitt tal till dem:
Elever på Berzeliusskolan
Idag är en stor dag för er, en dag som ni kommer minnas för framtiden.

Ni har nämligen gjort betydande framsteg inom era respektive Nobel områden.

Framsteg som om ni bara läst ämnet utan fördjupning inte kunnat tillgodgöra er.
När man studerar finns det flera sätt att göra det på
Man kan antingen läsa för sitt intresse (troligen kommer du minnas en hel del då)

Man kan läsa inför ett prov.

Du kan läsa och fördjupa dig i ditt ämne

Troligtvis kommer din bild av ämnet då ibland tyckas lite mer osäkert och du kommer ställa fler frågor än om du bara läser en text rätt upp och ned.
Därav osäkerheten.

Men din kunskap kommer växa allteftersom.
För vad har hänt, jo du har sannolikt under studiernas gång också lärt dig tänka kritiskt,

Det betyder inte att du inte tror på det du läser men din fördjupning gör att du själv kommer kunna vrida och vända på uppgifterna och ifrågasätta deras riktighet.
Och det är själva poängen med att forska och fördjupa sig.
 Som ni vet var Alfred Nobel ganska förmögen vid sitt livs slut.

Han ville då att de pengar som han lämnade efter sig skulle tjäna mänskligheten väl.

Räntan på pengarna skulle delas upp i fem lika stora delar.

Alfred Nobel hade med andra ord tänkt länge på hur det skulle kunna ske.

Han tänkte både på naturvetenskapliga ämnen liksom på människans behov av läsning av litteratur och fred.

Jag förstår att han ville förhindra krig då han på sätt och vis bidragit till att ge ett redskap åt den som ville starta krig.

Alfred hade ju med sin stora uppfinning, dynamiten, funnit att den kunde användas både i fredstid till att spränga berg
Men också användas i brottsligt syfte eller också för krig.
Från året då han uppfann dynamiten 1866 till han dog 1896 hann det alltså förflyta 30 år.

En tid då han hunnit se och fundera på hur han bäst kunde lämna den här världen med ett gott rykte efter sig.



Han menade att forskning borde vara ett sätt för mänskligheten att ta sig framåt.
Forskning är privilegiet att stanna upp, ställa frågor och försöka hitta svar.
Det är att anta utmaningar att försöka förstå på djupet.
Att söka svar på hur saker och ting fungerar.

Kanske hur uppkomsten till sjukdomar sker, hur vi ska kunna överleva på vår planet eller miljöfrågan.

Din starkaste drivkraft är nyfikenhet

Och ditt intresse!

Forskning ger dig en ytterligare dimension.

Det är kul, utmanande och ger dig frihet för att beskriva forskningen.

Som du nu har upptäckt kan du börja forska när som helst.
Låt dig inspireras av en intressant

Föreläsare eller hitta drivkraften i ett särskilt problem.

Forskningen brukar finansieras via stipendier.
Man får leta lite själv och den mesta informationen brukar finnas till hands genom universiteten.

Som forskare finns många möjligheter till utlandsjobb.

Forskning är i allra högsta grad internationellt, många forskningssamarbeten

är över landsgränserna och i forskaryrket ingår att presentera sina

resultat på internationella konferenser.


Nu är du inte där än, men du har tagit ett viktigt steg och har en bra inblick i vad forskning skulle kunna innebära.

Ett stort Grattis till dig och till er alla på Berzeliusskolan som deltagit och som idag ska tilldelas priser för er insats att bli mer upplysta och även upplysa andra.



Inga kommentarer:

Bloggarkiv