2014-04-21

Alla dessa dagar i Linköping

Alla dessa dagar i Linköping


Veckan , som börjar med en tisdag,  startar med vårt Kommunstyrelsemöte, hela dagen upptas av förberedande möte inom Alliansen och till sist också själva styrelsemötet.

Onsdagen, en kort träff med företrädare för gymnasieskolor i Linköping. Det är tre skolor som deltar i ett projekt initierat av Raoul Wallenberg Academy. Tre kuber finns på plats i Linköping och kommer så småningom, när eleverna arbetat färdigt med dem, att ställas ut på något av Linköpings torg. Eftermiddagen kallar vi 100-dagen, fullmäktiges ledamöter går då ut och besöker Linköpings företag. Vi tar med en påse bullar eller frukt kanske? och besöker så många företag vi hinner. Vi kommer med frågor och får svar och vice versa. Det här har vi prövat nu, flera år i rad och det är framgångsrikt. Kvällen ägnas åt Dialog, vårt interreligiösa och interkulturella nätverk som bildats för att underlätta integrationen i Linköping.

Torsdagen blir särskilt speciell, då kommer företrädare från Arbetsdepartementet/Integrationsminister Ullenhags personal och jag att presentera "Vitboken om övergrepp mot romer under 1900-talet" vid två tillfällen.
Vid den första tidpunkten kommer företrädare för romerna själva, ledande politker , företrädare för länsstyrelse och tjänstemän från Integrationsministerns kansli vara närvarande. Senare på kvällen är en bredare representation inbjuden att delta.

Fredag, jag träffar Gudrun, en Linköpingskvinna som stämt möte med mig och vill ge mig ett tips, jag blir nyfiken och vill gärna lyssna.

Lördag, valupptakt.




Inga kommentarer:

Bloggarkiv