2008-09-22

22 september - Bilfri dag

Bilfri dag i hela EU gäller under den 22 september.
Jag tog tillfället idag att cykla, det blir inte så varje dag tyvärr, och jag tänkte då på att jag såg världen med andra ögon när jag cyklar än när jag åker bil.
Vi som bor i Linköping kan ju faktiskt utan att passera allför många trafikleder ta sig oss till jobbet eller centrum på ett mycket bra sätt.
Vi har 400 kilometer cycelvägar i Linköping! 40 mil!
Nu ska man ju ha hjälm vid cykling, jag är inte så bra på att alltid ha det själv, men visst är det bra när man använder den.
Fast ibland kan jag undra om en del ser hjälmen som en garanti för att få köra så fort som möjligt, kanske man tror man är osårbar? Eller är så många alltid försenade på väg till jobbet?
Tur att det finns skolpoliser som har ögon och öron öppna för sina kompisars säkerhet.
Bortsett från det lilla orosmomentet är det så att så många använder cykleln att de utgör ungefär 30% av all trafik.
Andra ögon får man som sagt och en och annan naturupplevelse. Första hösttecknet såg jag när ett gulrött löv föll alldeles framför mig, trastarna tjattrade i träden och efter ett tag hörde jag mig själv börja nynna på en melodi.
När jag börjar nynna vet jag med mig att jag är ganska nöjd. Alltså, även jag borde cykla mer.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv