2009-09-21

VTI i Linköping

Såg idag en krock i krocksimulatorn hos VTI på Mjärdevi. Ett litet 3-årigt "barn" i bakvänd barnstol kraschade i 50 km/h. Inte mycket till hastighet kan man tycka, men om man kör i
50 km/h så slungas barnet rejält i sin stol, men sitter förstås fast. Ett annat litet barn som sitter framåtvänd i trepunktsbälte, slungas också, men lossnar från bältet och faller framåt handlöst och med huvudet före in i instrumentpanelen på bilen.
Det här vet vi sedan länge, att barnet bör åka baklänges så långt upp i åldrarna som det är möjligt, faktiskt ända upp till 10-årsåldern.

Skillnaden i dödlighet vid olika hastigheter är anmärkningsvärd.
Många klagar på alla 30-zoner som finns numera, men faktum är att vid den hastigheten klarar de flesta gående en krock, det blir som att falla från en 3-meters hög höjd. Man slår sig men man överlever, det gör även barnen.
Vid en 10% ökning av hastigheten så stiger dödligheten med 40% och vid en 20% ökning av hastigheten så stiger dödligheten med över 100%.
Att bli påkörd i 50km/h är som att ramla ned handlöst från en 10-meters höjd, de flesta dör av det, kanske speciellt barnen.
I mitt område där jag bor brukar barnen springa över gatan för att hitta en kompis och leka med. Hastighetsbegränsningen är 50 km/h, vilket alltså är en hög hastighet och till det ska man
lägga att bilister ofta kör fortare än så och att gatan består av en enda lång backe. Nu har jag hört av grannar att man tänker fixa med hastighetsdämpande åtgärder, vilket inte är en dag för tidigt. Jag håller andan varje gång smågrabbarna åker skate på trottoaren eller när flickorna tar sats för att snabbt komma över gatan - jag undrar varje gång -hur långt ser ett barn egentligen? Förmodligen inte så långt som det vore önskvärt och förmodligen kan de inte heller bedöma avstånd så bra. Jag, liksom fler med mig, väntar på att snart få hastigheten sänkt och andra hastighetsdämpande åtgärder påbörjade - innan något händer.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv