2010-03-23

Seven

I samband med utställningen Pushing the Limits sätter Kvinna till kvinna och Riksteatern
imorgon upp en pjäs på länsmuseet i Linköping.
Jag ska vara en av de som deltar och agerar på scenen eftersom jag nyligen fick en fråga om att ställa upp och delta i en pjäs som handlar om 7 kvinnorättsaktivsters berättelser.

En del av mitt engagemang i politiken grundar sig på min övertygelse om att vi ska kunna leva i en värld och ett samhälle för alla och där alla har samma rättigheter oavsett kön, etnicitet och annat som kan skilja oss åt.
Den här pjäsen och det som utspelas visar att det inte fungerar så. Den visar på olika kulturer där flickor och kvinnor behandlas sämre än smutsen under skorna.
Mitt mål med att delta är att få fler förstå hur mkt det finns att göra för en värld som lever efter FN:s konvention om mänskliga rättigheter.
Jag anser att det egentligen är det enda verktyg som behövs för att bekämpa mörka krafter som inte vill se att alla människor har rätt till likabehandling.
Sedan måste den förstås omsättas i lagstiftning för att få rättslig verkan.
Pjäsen tar också upp möjligheten att ge upprättelse och få upprättelse av övergrepp som sker.
Pjäsen visar också att det finns goda krafter både hos män och kvinnor världen över som jobbar mot målet att inte särbehandla flickor och kvinnor.
Plats: Länsmuseét klockan 18.00 den 24 mars

http://www.linkoping.se/?newsarticle=22105

Inga kommentarer:

Bloggarkiv