2010-04-21

Kronprinsessans popularitet

Igår kom en rapport om att populariteten för kungahuset dalar. Om det kan skyllas på Daniel Westling eller inte är ganska magstarkt tycker jag. Efter att ha sett en del på de Tv program som pågår just nu och som visar de olika nordiska kungahusens arbete under året men som också speglar lite av närheten till folket, så tycker jag det visat sig att både i det norska kungahuset och i det danska så finns en större öppenhet än i det svenska kungahuset.
Jag tror att kungahuset i Sverige skulle vinna på att vara mer deltagande, inte bara vid högtidliga tillfällen utan även i vardagen hos svenska folket.
Det var härligt att se Mette-Marit och kronprins Haakon springa ett motionslopp på Holmenkollen bland både "kreti och pleti".
Vår kronprinsessa Victoria har alla kvaliteter som man rimligen kan förvänta sig på folklighet, jag tror att hon kommer jobba hårt för att bidra till en ökning av opinionssiffrorna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Är det inte lite konstigt att människor fortfarande föds till ett förutbestämt öde i det moderna landet Sverige?

Unknown sa...

Ja, det kan man tycka. Jag tror inte som många andra att de här personerna är särskilt speciella av sin härkomst eller för att de fötts till en titel. Sin popularitet och legitimitet får de jobba hårt för numera.
Men jag tror på kungahuset som en enande symbol för Sverige. Dessutom kan svenska folket vara stolt över kronprinsessans kloka val, Hon valde kärleken framför allt annat!

Bloggarkiv