2008-04-17

Axén Olin

Kristina Axén Olin avgår från sin post som finansborgarråd i Stockholm och det är med besvikelse jag ännu en gång får erfara hur kvinnor måste prioritera bort politiken för att orka med. Jag tror att en debatt behövs inom partierna för att lyfta fram alla den måsten som läggs på axlarna när man blir politiker. Det gäller både dem som arbetar och har vissa förtroendeuppdrag men förstås främst dem som har politik som yrke.
Efter 1 år och snart 4 månader i min roll förstår jag nu, det finns ingen fritid över. Knappt ej heller någon arbetstid för hemmet och de vanliga ärenden man behöver uträtta. Arbetet pågår ständigt, mail, telefonsamtal, allt från högt till lågt blandas i en enda stor informationsström samtidigt som man avkrävs besked och svar. Att då vara 3-barnsmamma och ha en sådan post som Kristina hade fungerar inte alls. Men det ska väl ändå inte vara meningen att man måste vara medleålders med utflugna barn för att kunna fungera? Eller att man inte ens hunnit skaffa barn. Jag tror inte att det är en slump att man i många länder ändå stöttar sina politiker med "marktjänst". Vi kan tycka att det ser väldigt krystat och tillrättalagt ut och att man bara glider omkring som politiker, men nej, faktum är att det behövs stöttning för att kunna utföra sitt jobb väl och ändå hinna med sitt liv på det privata planet. Ändrar vi inte synsättet på den här frågan kommer utvecklingen för främst kvinnor inom politiken att fortsätta gå på tvären mot vad vi egentligen önskar uppnå av jämställdhet och med ungefär samma förutsättningar att klara av arbetslivet.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv