2009-05-30

Lollo Asplund

Lollo Asplund skriver på temat "Jag har aldrig varit rädd när jag cyklat hem".
Kan inte Corren tillfråga någon kvinnlig journalist så att det blir ett bredare perspektiv av vad rädsla respektive trygghet för en människa är på en cykelväg eller i anslutning till en tunnel?
Den mördade kvinnan talade med i sin man i telefonen när hon cyklade hem.
För att hon var pratsugen?
Knappast! Jag kan ha fel förstås, men jag tror hon talade med honom för att hon skulle känna sig tryggare när hon cyklade hem mitt i natten.

Jag har själv varit 26 år och bott i stadsdelen Lambohov och känt mig väldigt ensam under mörka kvällar genom Rydsskogen. På den tiden ägde jag ingen mobiltelefon utan fick trampa på ensam i mörkret.
Jag blev stoppad av en man vid ett tillfälle på Lambohovsleden, som tur var det på dagtid, men den händelsen och tidigare händelser där män stoppat mig med dunkla avsikter är jag inte ensam om att ha fått erfara.

Att sedan olika andra män med gott uppsåt försöker berätta för oss kvinnor att ingen fara föreligger känns ganska tomt och innehållslöst!
Trygghetsvandringar där syftet är att skapa en trygg miljö innehåller mål som att ta bort skymmande buskar och ge trafikplatser en bra belysning. Det är det som är meningen med en trygghetsvandring, samt att ge de boende, av båda könen , sin syn på saken.

3 kommentarer:

y3kproblem sa...

Vi kanske ska låta kvinnor skriva alla artiklar i tidningen så att de får "rätt" vinkling, eller?

Du verkar ha svalt den feministiska propagandan med hull och hår -- att allt kan förklaras med könsmaktsordning, härskarteknik, patriarkala strukturer, mm. Det är ju rent trams, och jag är ledsen, men jag förväntar mig faktiskt mer av en moderat politiker.

Unknown sa...

Skribenten har ingen aning om vilka erfarenheter jag har av livet.
Ej heller varför jag blivit moderat politiker. Jag tror på individens möjlighet att påverka, välja, förändra och göra ett samhälle gott. Trams är inget jag sysslar med, utan jag använder mig av ren och skär påverkanspolitik.
Jag skriver att vi behöver en bredare beskrivning av en sådan här händelse, vore bra om både en kvinnlig journalist och en manlig kunde få skriva och berätta. Och kanske en annan manlig journalist bättre kan förstå den utsatthet som vi kvinnor känner när vi inte på samma sätt som män, kan försvara oss rent fysiskt.

y3kproblem sa...

Jag tror också på individen som drivkraft, och delar inte in människor i godtyckliga grupperingar som män, kvinnor, efter samhällsklass, etc. Det är sådant som feminister och vänsterpartister brukar göra.

Jag lägger därför heller inget könsperspektiv på vad som skrivs i tidningen. Att det är just män som uttalat sig (Lollo Asplund och Muharrem Demirok) är inget jag fäster någon vikt vid, eller ens lägger märke till.

Dessutom har ju flera olika otrygga och utsatta perspektiv presenterats i tidningen där människor pratat om sin rädsla och känsla av otrygghet. Jag har ingen aning om vilket kön reportrarna som skrev de artiklarna hade.

Bloggarkiv