2009-05-29

Mordet i Lambohov


Ännu en gång har en ung kvinna fallit offer för en gärningsman och fått mista sitt liv. Det är så oerhört tragiskt och jag vill uttrycka min djupa medkänsla för hennes anhöriga.

Idag uttalar sig min kommunalrådskollega Muharrem Demirok över trygghetsaspekten med belysning och liknande trygghetsskapande åtgärder i Corren.

Det märks att det ännu en gång är en man som uttalar sig över det som hänt.


Vi kvinnor som ofta känner oss utsatta och otrygga tycker inte att belysning är oviktig och tillfrågas inte!Det syns ju tydligt på Correns bild att det under bron där mordet skedde är betydligt mer mörkt och dunkelt än vid mynningarna. Jag är innerligt trött på alla män som alltid vet vad som är bäst för oss kvinnor.

Hade den unga kvinnan bättre kunnat se vad som väntade henne, kanske hon hunnit vända sin cykel och tagit en annan väg. Jag kräver att trygghetsvandringar i fortsättningen ska ske med flera kvinnor som referenspersoner! Alla trygghetsråd i Linköping (som finns representerade från våra olika stadsdelar och kommundelar) ska noga se över sin sammansättning så att kvinnornas röster liksom ungdomars röster kommer fram mer!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv