2009-03-01

Hemma igen och förvånas när jag bläddrar igenom tidningarna

Corren skriver om att jag tar initiativ för rökfri arbetstid i kommunala bolag, men kommunala bolag sköter sin egen personalpolicy.Vet inte varifrån påståendet kommer? Jag förvånas förstås.

Utöver det finns också en del artiklar om Gärstadverkets utsläpp. Vår energianläggning, Gästadverken, har bland de allra lägsta uppmätta nivåerna i landet och i hela världen.
Vet skribenten i Corren om att om man lägger avfallet på soptipp istället, är utsläppen både av metangas och av läckage i grundvattnet av tungmetaller en avsevärd fara.
Jag har alltså just varit i Canada för att berätta om de fördelar en förbränning har av avfallet. Man har lyssnat på mig och Stellan Jacobsson både från miljörörelsen och från Universitetshåll, UBC Vancouver och Royal Road University och där vill man göra något åt sina "landfills" och komma ifrån problemen.
Man ska aldrig negligera utsläpp och var mycket noga med att göra mätningar, det är inte tal om något annat. Men de utsläpp som man under åren lyckats reducera till dagens låga nivårer är en oerhörd förbättring. Som jämförelse kan nämnas att de fyrverkerier som sker på nyårsafton svarar för en avsevärd hög nivå av dioxin.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv