2009-03-07

Nomineringskommitténs sammansättning

Min partistyrelse går nu ut med att båda könen ska vara representerade med minst 40% och att en jämn könsbalans ska finnas bland våra kandidater inför valet 2010.
Det är bra, vi sniglar fram just nu, och ibland är det också en dans som kan liknas vid jenka.

Vi har trots det haft fantastiska kvinnor under partiets historia , bland Linköpings företrädare måste Britt Åström, Ann-Charlotte Stegö, Eva Sallnäs, Carin Lundén nämnas. Med det vet jag också att jag inte nämnt alla som är värda att nämnas.
En nomineringskommitté klokt sammansatt av både män och kvinnor var ett steg på väg, och där är vi förstås redan. Ofta är dock ordföranden en man och det är också dags att ändra på det.
En nomineringskommitté som verkligen satsar på att få en bred representaion bör ha både en kvinna och en man på ordförandeposten, en delad post således.
Frågor som ställs till de kandiderande ställs lite olika beroende på vem som frågar, det är min fasta övertygelse, och det även om frågorna på förhand är förberedda.
Förmodligen "lyssnar man in" de svar som ges också lite olika. Det beror förstås på våra olika erfarenheter av livet men också på vilket kön vi tillhör. Nu vill säkert någon invända att det inte är nödvändigt med en delad ordförandepost då kommittén ändå är representerad av både män och kvinnor. Ja, så är det, det ger mig ännu mer förvissning om att man inte bör tveka på en sådan enkel och förtroendeingivande åtgärd.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv